Au pair in Australië

Nog maar 1,5 week te gaan!!

Hallooooootjes,

Jaja het is inmiddels wel bekend: ik ben totaal niet goed in het bijhouden van een blog. Iets minder dan 3 maanden geleden schreef ik mijn laatste update, WOEPSIE! Nu is het nog maar 1.5 week voordat ik mijn moeder weer zie!! Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, dat ik haar na 6 maanden weer ga zien en dat in Australië!
Aan de andere kant betekent dit natuurlijk ook dat er dan een einde gaat komen aan mijn au-pair avontuur bij de familie. Dat vind ik echt wel minder leuk, ik ben me enorm gaan hechten aan J & A. Zeker het idee dat ik zie misschien nooit meer ga zien, is rot. Ik hoop echt wel dat we contact blijven houden. Al moet dat zeker goed gaan komen als ik J zo hoor. Ze wil namelijk erg graag naar Nederland komen, zodat we samen uit kunnen gaan in de stad. Plus ze wil ook graag au pair worden van mijn kinderen. Als dat er niet inzit wil ze wel graag op Bonbon en Arya komen passen. De plannen zijn al uitgestippeld!
Bovendien zal ik volgende week de kinderen ‘overdragen’ aan de nieuwe au pair. Ze is eveneens Nederlands, S&M vinden Nederlandse au pairs erg fijn (of couuuurse!). Zoals Romy toen bij mij heeft gedaan, zal ik haar de eerste week (mijn laatste week) inwerken.

De afgelopen maanden heb ik, als ik zo terugdenk, best wel wat leuke dingen gedaan in het weekend. Op 14 februari (Valentijnsdag DUH en ook carnaval, janken dat ik er niet bij was) hebben Annelot, Lieke, Analena en ik (eveneens allemaal au pairs) een wijntour gedaan in de Barossa Valley (bekende wijnregio in South Australia). Het was echt super leuk om een keer mee te maken en bovendien was het lekker weer kortom een erg leuke dag. ’s Avonds hadden we het afscheidsfeestje voor Lieke en birthday party voor Analena.
Daarnaast was dat weekend ook het begin van het fringe festival in Adelaide. Dit is een festival wat een maand lang duurt en het heeft locaties door de gehele stad heen. Echt letterlijk elke dag zijn er verschillende shows te bezoeken, het bevat muziek, cabaret, theater, circus, comedy, dans etc. Het was echt zo leuk om dit mee te maken! Zo had je bijvoorbeeld de locatie ‘the garden of unearthley delights’, dit park stond vol met oude circustenten en had echt enorm veel sfeer. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, want ik weet niet zo goed uit welk jaar die tenten kwamen. Maar als je denkt aan de ‘freak shows’ op een kermis van vroeger zit je in de goede richting. Het fringe festival is het alternatieve festival naast het soort van elite festival dat de laatste weken van het fringe festival plaatsvindt, dit bestaat meer uit opera, ballet en theater. Samen met Annelot ben ik een aantal keer naar the garden geweest (incl. een 15 min show voor 5 dollar met Eddie Eighty), een gratis comedyshow (maar goed dat het gratis was want wat hebben we dubbel gelegen -.-) en hebben we ook de modernere locatie ‘the Royal croquet club’ bezocht.
Verder ben ik begin Maart naar het Future Music Festival geweest. Dit festival vond plaats in alle grote steden van Australië en er traden echt enorm veel bekende artiesten op. Het was echt super leuk! Samen met Annelot en twee duitse au pairs (de Jana’s, toevallig heten ze allebei Jana) hebben we genoten van o.a. Yellow Claw, Martin Garrix, Afrojack, Hilltop Hoods (artiesten uit Adelaide), Sigma, Timmy Trumphet, Robin Schulz, Avicii en Drake, terwijl we aan het dansen waren in de zon!

Helaas is mijn lieve dutchie Annelot inmiddels alweer 2.5 week geleden vertrokken. Een week voordat ze vertrok hebben we een afscheidsfeestje gehouden en zijn we met een groep in een hostel in de stad blijven slapen. Dat was echt super leuk! De volgende ochtend was helaas wat minder toen we voor 10 uur het hostel moesten verlaten en Annelot en ik zo snugger waren geweest om de laatste playdate met de meiden (Annelot haar 2 meisjes en J) ’s middags te plannen. Uiteindelijk viel het nog best wel mee haha! ’s Middags zijn we naar het plaster fun house geweest, waar je beeldjes van gips kan beschilderen.
Het laatste weekend dat Annelot hier was, was met Pasen. Helaas liet mijn familie mij weer alleen achter, SNIK! Maarrrr ik werd uitgenodigd door de hostfamily van Annelot om mee te gaan naar de boerderij van opa&oma in Riverton. Dat is een boerengat ongeveer 1.5 uur van Adelaide af (volgens wikipedia had het dorp in 2006 723 inwoners). Ik wist niet zo goed wat ik er van te voren van moest verwachten, omdat ik opa&oma nog nooit gezien had en ook de rest van de familie niet. Uiteindelijk was het echt super leuk, hele lieve mensen! Bovendien was het leuk om ‘het platteland’ een keer te zien en natuurlijk het eitjes zoeken wanneer de kinderen echt in de paashaas geloven. We hebben dat weekend lekker rustig aan gedaan. Ook hebben we nog een oom en tante bezocht en toen kwamen we toch wel écht in de middle of nowhere terecht: we hadden namelijk totaal geen bereik meer!! We hebben ook nog een beetje van het boerenleven kunnen meepikken HAHA. We zijn namelijk mee ‘op jacht’ gegaan naar vossen en wilde katten bij de oom en tante thuis. Zij hebben daar namelijk last van, ze komen in de tuin en kijken hongerig naar de cavia’s die ze hebben. Ook hebben we in een mega oude auto (eentje met zo’n laadbak achter) mee over het terrein gereden van de broer van oma, hij bezit zo’n 3000 acres land (zoek zelf maar op hoeveel dat is). Hij was de schapen aan het voeren en dus stapten wij gezellig even in toen hij ons uitnodigde voor een ritje! Zoals ik zei het waren echt hele hartelijke mensen die oprecht geïnteresseerd waren in wat ik hier kwam doen en wat ik van te voren in Nederland heb gedaan en wil gaan doen etc. Op 2e paasdag gingen we weer naar Adelaide en ben ik nog de hele dag bij Annelot gebleven, beetje aanwijzigingen gegeven bij het uitzoeken/inpakken van haar spullen HAHA.
Het is echt wel heel raar eigenlijk om in een redelijk korte periode zo close met iemand te worden. Haar hostmum zei dat het dan gaat voelen alsof je familie van elkaar bent hier (omat je ver weg van thuis bent) en eigenlijk vind ik wel dat dat een beetje klopt. Annelot is namelijk de enige van mijn familie/vriend/vrienden die écht begrijpt hoe het is om hier au pair te zijn. Bovendien zijn we ongeveer vanaf het moment dat ik in Adelaide aankwam elk weekend samen geweest.

Inmiddels is de herfst hier begonnen (zoals bij jullie de lente is begonnen) en de zomer is écht over! Helaas!! Het is echt heel erg, maar ik ben gewoon niet meer gewend aan temperaturen onder de 20 graden. Bovendien zijn de huizen hier minder goed geïsoleerd, hebben weinig huizen centrale verwarming (zeker vergeleken met Nederland) en wachten ze het liefst zo lang mogelijk met het aanzetten van de verwarming (via de airco).
Toen ik van de week naar mijn eerste Footy game ging (Australian ruled football ZONDER helmen en schouderbescherming etc.), had ik een hempje, een t-shirt met driekwart mouwen, een guernsey van Adelaide Crows, een vestje met lange mouwen en een blouse aan. En ook toen ik mijn jas er overheen aantrok had ik het nog steeds koud. Schreklich!
Gelukkig was het enorm gaaf om zo’n wedstrijd mee te maken! AFL is echt heel populair in Australië. Voor een goede uitleg van het spel moeten jullie maar even zelf op google zoeken hoor HAHA! We zaten uiteindelijk achter ‘het goal’, boven het supportersvak van Adelaide, wat uiteindelijk dus een super goede plaats was door de sfeer die er hing. Bovendien konden we het spel echt nog wel goed volgen. Tevens hebben de Adelaide Crows van de Melbourne Devils gewonnen! WOEHOE!
Ook heb ik 2 weken geleden samen met een andere Nederlandse au pair Marleen een dolfijncruise gedaan in Port Adelaide. Dit ligt aan een haven en je moet het voorstellen als klein Rotterdam (zo industrieel). De tocht was op een rivier en duurde 2 uur. We hebben redelijk wat dolfijnen gezien (we zagen de vin omhoog steken), maar werd er uiteindelijk maar 2/3 keer boven het water uit gesprongen. Helaas net te laat voor een goed fotomoment HAHA.

Afgelopen weekend ben ik met J naar de Cinderella film geweest. J had er echt enorm veel zin in en was voor de gelegenheid verkleed als prinses inclusief kroon en regenlaarzen. Super combi! Toen tijdens de film voor het eerst de prins verscheen vertelde ik haar dat dat de prins was. Een aantal scenes later vroeg ze al glunderend aan mij ‘is that the HANDSOME prince?!’. HAHA super schattig.
A is na 5.5 maand ook nog steeds even schattig. Zeker nu hij zinnen probeert te maken en echt alles wat je zegt herhaalt. In de afgelopen maanden zijn er tevens een aantal ‘smeltmomentjes’ voor gevallen. Bijvoorbeeld dat ik op mijn vrije dag doei zei, omdat ik naar de stad ging en hij vervolgens zei ‘nooooo tess’ en hij mij wilde blijven knuffelen. TE schattig. Of dat S&M verscheidene keren love you tegen hem hadden gezegd en hij een paar dagen later opeens love you tegen mij zei. Ook al weet een kindje van (bijna) 2 natuurlijk niet wat het betekent, het is toch wel enorm schattig als dat tegen je wordt gezegd.

Zoals ik aan het begin van mijn verhaal al zei, is het einde nu echt in zicht, wat leuke en minder leuke kanten heeft. Ik ga J&A zeker missen! Er zijn gewoon bijna 6 maanden voorbij, als ik zo terugdenk is dat enorm snel gegaan voor mijn gevoel. Ook al heb ik zeker mindere dagen gehad en waren de kinderen echt niet altijd even makkelijk.HAHA.
In de toekomst denk ik niet dat ik nog eens naar het buitenland zal gaan als au pair, ook al is het een hele mooie ervaring geweest! Ik vind het werken gewoon best wel zwaar, het de hele dag zorgen voor kinderen. Maar daar bovenop komt hetgeen wat het voor mij persoonlijk misschien soms ‘te zwaar’ maakt is, dat ik me niet compleet thuis ben gaan voelen. Dat komt gewoon omdat je werkt én woont binnen het gezin. Dit ligt voor een groot gedeelte aan mijn persoonlijkheid en zal dus zeker niet voor iedereen zo zijn!

Mama en ik hebben inmiddels geregeld wat we zover wilde regelen. Voor de liefhebbers even een opsomming van onze reis. Op maandagavond 4 mei ga ik haar ophalen van het vliegveld in Adelaide en blijven we hier tot vrijdagochtend (8 mei). Vervolgens vliegen we naar Melbourne om zelf de Great Ocean Road te gaan rijden in twee dagen. 10 mei hebben we dan nog 1 dag in Melbourne en ’s avonds gaan we de musical van de Leeuwenkoning bezoeken! De volgende ochtend (11 mei) vliegen we naar Cairns, dit is aan de oostkust van Australië (in het Noorden) en zullen we hier t/m de 16e blijven. Dit is de plek van waar je naar het Great Barrier Reef gaat. Vervolgens vertrekken we naar Airlie Beach, waar we de whitesundays zullen gaan bezoeken. Ik zeg typ vooral even in bij google!! Op de 21e zullen we aankomen in Noosa, vanuit deze plaats kunnen we naar Fraser Island vertrekken. Uiteindelijk vertrekken we op de 26e met de bus naar Brisbane om vervolgens naar Sydney te vliegen. Hier zullen we dan onze laatste 5 dagen spenderen. Voor diegene die met spandoekken ter grootte van een voetbalveld op Schiphol ons weer in Nederland willen verwelkomen, wij arriveren op 2 juni rond een uur of half 2 in de middag (voor zover het nu bekend is).

Liefsssss TESSIE (dit is mijn nieuwe naam hier, A is met deze trend begonnen S&M volgen).

Reacties

Reacties

Floor

Wat heb jij mooie herinneringen aan deze tijd! En geweldig dat je met je moeder nog een maandje gaat reizen! Geniet ervan!

Inez

Hoi Tess, het zit er bijna op!
Wat is dat snel gegaan zeg.
Samen met mama nog een kei gezellige mnd in australia.
Geniet samen van die bijzondere reis.
En je wel een beetje gedragen daar samen he.
Veel liefs en tot snel. X

Anita en Bram

lieve Tessie , wat zullen we je verhalen missen !!
Ben blij dat je zo geniet maar ook zo goed kan relativeren .
Geniet nog even !!
Je mams komt er weldra aan .
Lieve groeten en knuffel van ons , Anita en Bram

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active