Au pair in Australië

Alweer 1,5 maand van huis!

Joehoeeee!

Inmiddels ben ik al 1,5 maand in Adelaide (de tijd gaat snel!!) en het bevalt me zeer goed! Ik kan inmiddels wel zeggen dat ik mijn draai hier gevonden heb.
Doordeweeks doe ik eigenlijk niet veel meer dan werken (ook al heb ik 1 dag in de week vrij). Na een hele dag werken ben ik vaak moe en ga ik niet al te laat naar bed, natuurlijk ook omdat ik de volgende ochtend weer vroeg op. Daarbij is het zo dat de ‘volwassenen’ pas eten nadat de kinderen op bed liggen, wat uiteindelijk neerkomt op half 9/9 uur. Er blijft doordeweeks dus maar weinig van de avond over. Op mijn vrije dag probeer ik zoveel mogelijk tijd buitenshuis te besteden, mezelf ontspannen lukt wat beter wanneer ik niet 24/7 het geklets, gekrijs en gezang hoor van twee mini mensjes.

Tongue Out

In het weekend probeer ik eigenlijk ook zoveel mogelijk tijd uit huis door te brengen! Dit in combinatie met winkels die wij in Nederland niet hebben (natuurlijk gewoon ketens die hier de normaalste zaak van de wereld zijn) zorgt ervoor dat het geld er snel doorheen gaat. Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het dagelijks leven in Australië nou zoveel duurder vind dan in Nederland. Ik heb meer het idee dat het ene wat goedkoper is en het ander wat duurder. Echter is het uitgaan en vooral het reizen hier wel duurder, helaas! Ik heb tot nu toe eigenlijk nog niet zo heel veel tripjes gedaan (buiten Adelaide). Ik besteed veel tijd aan winkelen/window shopping (
Tongue Out
), naar het strand gaan, eten, bioscoop bezoek (Annelot en ik zijn al naar fury, the best of me, the hunger games en nightcrawler geweest en zelf ben ik ook nog naar intersteller gegaan) en uitgaan. Het weekend is hier naar mijn idee waardevoller dan in Nederland. Ik geniet hier misschien meer van mijn weekend en wil ook echt iets doen (misschien niet een echte activiteit als wel gewoon uit huis zijn).
Even een schrik momentje
Embarassed
!! Nu ik de films zojuist allemaal heb opgenoemd, zie ik daar ook een grote kostenpost zitten! Aangezien een kaartje voor de bioscoop hier 19 dollar is (omgerekend ongeveer 12.5), afgezet tegen het kaartje van 5 of 6.5 euro bij de euroscoop. Achja, helaas vind ik het nou eenmaal erg leuk om naar de bioscoop te gaan!

Ik denk dat de kinderen inmiddels wel volledig aan mij gewend zijn. Ze luisteren erg goed naar me en zijn veelal ook heel lief! Een paar weken geleden smste Sonja mij (nadat ze naar haar werk was vertrokken) om te vertellen dat ze erg blij was dat geen van de kinderen huilde toen zij die ochtend naar haar werk vertrok, dat betekende volgens haar dat ik zeker iets goeds deed! Dat was natuurlijk erg fijn om te horen

Laughing
Het is soms echter wat lastiger wanneer Sonja en Martin thuis zijn. Juliette en Alexander willen dan veelal met hun ouders spelen etc. en Juliette kan dan weleens een valse opmerking maken. Dit is natuurlijk niet altijd even fijn! Aan de andere kant is het logisch, ze vinden mij natuurlijk leuk, maaarrrr ze vinden hun ouders leuker (om het zo maar even te zeggen). Doordat ik nu meer aan de routine en aan de kinderen gewend ben, is het makkelijker om te ‘multi-tasken’ wanneer ik aan het werk ben. Door de dag heen speel ik natuurlijk niet alleen met de kinderen, maar zijn er ook ‘klusjes’ die gedaan moeten worden (denk hierbij aan koken, de was doen, de kamers/bedden van de kinderen opruimen/verschonen etc.). Maar omdat ik nu meer gewend ben, vind ik het ook leuker om een uitstapje met de kinderen te maken of om bijvoorbeeld iets te bakken. Zo hebben Juliette en ik voor playgroup al een keer knakworstjes in bladerdeeg gemaakt en suikervrije cupcakes!
Om eerlijk te zijn vind ik het werken zwaarder dan ik van te voren had gedacht (ook al dacht ik dat ik goed voorbereid was en niet een mega rooskleurig beeld had). Ik maak lange dagen (vind ik) en zoals ik net al zei is het niet zo dat je alleen even 3 uurtjes komt oppassen. Door de dag heen maak je natuurlijk de leuke en minder leuke kanten van de kinderen mee en zijn er ook anderen dingen die gedaan moeten worden. Ik zie het werken dus wel echt als werk en dat had ik misschien van te voren niet gedacht (gehoopt). Ik dacht dat wanneer ik eenmaal aan alles gewend ben ik het dan zó leuk vind dat het niet als werken gaat voelen. Aan de andere kant zorgen Juliette en Alexander er soms voor dat een dag snel voorbij is. Het is zo leuk als Juliette tijdens het voorlezen van Doornroosje helemaal tegen je aankruipt of dat Alexander iets nieuws heeft ontdekt en mijn naam roept en vervolgens mijn hand pakt om het me te laten zien.
Wat ik wellicht hier het lastigst vind is de overgang tussen aan het werk zijn en ‘klaar zijn’ (vrije tijd). Een voorbeeld hiervan is wanneer doordeweeks Martin en Sonja thuiskomen, meestal ruim ik dan nog even iets op etc. maar daarna ben ik klaar. In het begin ging ik dan gelijk naar mijn kamer en kwam ik uit mijn kamer als we gingen eten. Sonja heeft toen een keer gezegd dat ik niet op mijn kamer MOET zitten, dat ik moet doen wat ik fijn vind maar dat het dus niet zo is dat ik niet bij hun mag komen zitten. Dat weet ik natuurlijk wel!! Maar aan de andere kant is het ook fijn om gewoon even alleen te zijn en je eigen ding te kunnen doen op je kamer. Toch is het dan zo dat je dan weleens denkt ‘misschien vinden ze dat ik teveel op mijn kamer zit, of teveel tijd buitenshuis besteed en niks met hun samen doe’. Ik denk dat iedere au pair dat wel heeft (ook wat ik zo hoor van de anderen). Maar daar moet ik gewoon mijn eigen draai in vinden, wat ik soms dus best lastig vind! Gelukkig hebben ze in het begin al gezegd dat ik moet doen wat ik zelf wil en dat ze heel goed begrijpen dat ik bijvoorbeeld in het begin meer tijd met hun doorbreng en later veel weg ben.

Ook heb ik natuurlijk eind november mijn verjaardag (VOOR DE EERSTE KEER) niet thuis gevierd!! Dat was eigenlijk best een beetje raar, omdat er niemand ‘close’ hier is met wie je het kan vieren. Desondanks heb ik een super leuke verjaardag gehad! Van zaterdag op zondag (zondag was mijn verjaardag) zijn we met een groep meiden uitgegaan (incl. hoedjes en zelfgemaakte sjerp door Annelot!!). Na een kort nachtje heb ik mijn verjaardag vervolgd met een skype gesprek met papa en mama (precies om 12 uur in Nederland), daarna heb ik taart gegeten (liedjes gezongen en kadootje gekregen) met mijn hostfamily ennnnn ’s middags heb ik op het strand gelegen!! Mijn eerste warme verjaardag, inclusief appeltaart (alweer gemaakt door Annelot, wat is het fijn om goed op te kunnen schieten met een Nederlandse

Tongue Out
)! Wat misschien nog wel leuk is om te vertellen, is dat Juliette misschien nog wel blijer was dat het mijn verjaardag was dan ikzelf. Ze was een paar dagen van te voren al opgewonden, omdat we samen de cupcakes hadden uitgekozen. En op de dag zelf toen ik nog aan het skypen was fluisterde ze onder de deur door ´happy birthday tess, I made something for you´. EN daarna zei ze ook nog dat ze wel wat vriendinnetjes uit kon nodigen als ik dat wilde, om samen mijn verjaardag te vieren.

En als laatste GROOT NIEUWS: vanaf aankomend weekend ben ik twee weken vrij!!! Het grote nieuws hieraan is dat ik oud en nieuw ga vieren in Melbourne samen met Annelot ennnn van te voren gaan we een driedaagse tour doen langs de Great Ocean Road (ik zou zeggen typ het in bij google afbeeldingen). In totaal vieren we 8 dagen vakantie samen, 3 op reis en 5 in Melbourne! Met de kerst (kerstavond, eerste kerstdag en BOXING DAY in plaats van tweede kerstdag) zijn Annelot en ik in Adelaide en de 27ezullen we om 6 uur 's morgens aan onze eerste trip beginnen. Dit balletje is aan het rollen gebracht toen Sonja ongeveer 2 weken naar mijn aankomst vertelde dat zij met het gezin tijdens de kerst naar Nieuw-Zeeland zouden gaan. Wat echt totaaaaall onverwachts was!! Ik schrok echt en dacht gelijk ‘ohnoooo dadelijk ben ik met de kerst alleen’, omdat veel au pairs de kerst vast samen met hun gezin zouden doorbrengen. Gelukkig heeft Annelot (na veel wikken en wegen) ervoor gekozen om met mij in Adelaide te blijven (in plaats van met haar gezin mee te gaan) en stelde Sonja zelf voor dat het een leuk/goed idee zou zijn als ze dan bij mij zou komen slapen.

Ik heb echt enorm zin in de vakantie, maar aan de andere kant zal ik met de feestdagen wellicht een traantje weg moeten pinken. Ook dit zal de eerste keer zijn dat ik kerst niet vier met de mensen met wie ik dat al mijn hele leven doe!!
Met de heimwee gaat het opzich goed. Ik denk dat dat vooral komt, doordat ik het door de dag heen ‘te druk’ heb om daarmee bezig te zijn. Het zijn vooral momenten dat ik aan thuis of aan mijn vriend denk, bijvoorbeeld wanneer ik met ze skype of toen ik mijn verjaardagspakketje (van mijn familie) kreeg! Dan komt er wel even een verdrietig gevoel naar boven.. Maar ik ben blij dat (nu nog niet in ieder geval

Tongue Out
) niet mijn hele dag bestaat uit het bedenken hoeveel ik iedereen thuis mis!

Als ik mijn blog nu teruglees is het wellicht wat ‘persoonlijker’ dan de vorige blog, minder een opsomming van wat ik allemaal gedaan heb. Wellicht gaat mijn volgende blog wat meer over wat ik allemaal hier gezien/gedaan heb, wanneer ik terug ben van mijn vakantie!! Oh en de volgende keer zal ik ook foto’s erbij proberen te plaatsen, voor deze keer laat ik dat even zitten (het internet is de laatste week niet al te best).

Ik wil nog even zeggen dat ik het super leuk vind dat ik ‘trouwe volgers’ heb die mijn blogs lezen!
Alvast een fijne kerst en een gelukkig Nieuwjaar!! Misschien is Melbourne wel te zien op de tv, als een van de eerste plaatsen waar het nieuwe jaar zal beginnen. Ik zal zwaaien naar de camera!

Liefssssss

Reacties

Reacties

Leonie

Super leuke blog Tess, ik voel helemaal mee met alles wat persoolijk is.

Geniet van je tijd hier, want voor je het weet zijn we weer in Hollandia.


Liefs

Maaike

Super leuk om te lezen dat je het zo goed hebt naar je zin Tessie! En geniet van je reisje deze maand, gaat vast mega leuk worden, ben heeeel benieuwd naar je verhalen als je daarvan weer terug bent!! XX

Floor

Fijne vakantie alvast!!!

Rob

Heel leuk om te lezen. Net ff anders beschreven dan we elkaar spreken tijdens het skypen. Gezellig vooruitzicht, heerlijk !! Veel plezier, Dutch Aussie.

Ilse

super Tessie!! Dikke kus!

Chayenna

Lieve Tess,
Super leuk om je verhaal te lezen en te mogen lezen dat je er van geniet! Dat is het aller belangrijkste.
Er staan nog mooie momenten op je te wachten. Super vet die 8 dagen op reis, enjoyyyyyy!
Geniet van de feestdagen! Ik spaar hier alle feestjes en drankjes die je mist op voor als je terug komt. Dus bereid je maar voor op je ergste later everrrrrrr :p
kus liefs chay

Chayenna

Later..... KATERR
bedoelde ik ofcours

Inez

Hoi Tess, wat leuk om te horen dat je je draai hebt
gevonden in Adelaide.
Ik kan me voorstellen dat hele dagen met de kinderen bezig zijn best heftig voor je is. Maar je doet het toch allemaal maar. Ik kijk weer uit naar het verslag van je kerstreis met Annelot.
Mooie week en heel veel plezier samen!
Merry Xmas and a happy New Year. XXX

Anita en Bram

Lieve Tess ,
Wat een mooi verhaal weer zeg !! Fijn om te lezen dat je al lekker gewend bent . En wat een mooie trip in het vooruitzicht . Geniet ervan .
Wij gaan met de kerst vooal werken , maar proberen er ook vooral SAMEN iets van te maken .
Jullie Alvast MERRY XMAS and a HAPPY NEW YEAR , XXX van ons Anita en Bram .

Karin

Hoi Tess, wat goed om te lezen dat je het zo goed maakt daar! Zoals je schrijft is precies zoals je vertelt, heel grappig; het is net of ik je hoor kwebbelen terwijl ik lees! ???? Hele fijne vakantie, goede reis en beleef mooie dingen en natuurlijk ook gewoon fijne kerst ????en een leuk oudjaar ???? Liefs van ons allen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active